Nissan Note Owners Forum banner

ECO-knop

37K views 20 replies 14 participants last post by  chumbawumba  
#1 ·
Uit nieuwsgierigheid, wat doet de ECO-knop precies?

Schakelt hij alleen mijn supercharger uit of doet hij andere slimme dingen zodat ik een fantastisch brandstofverbruik kan halen?

Als algemene observatie vind ik dat het instrumentenpaneel te veel informatie weergeeft.

Wat is de zin van het indrukken van de knop links van het instrumentenpaneel en dan constant naar het scherm staren om mijn rijgedrag zo milieuvriendelijk mogelijk te maken? Volledige verspilling van ruimte. Ondertussen is de klok te klein. Nissan moet de informatie op het display opnieuw ontwerpen

#2 ·
Voor zover ik het begrijp, "dempt" het gewoon de gasrespons.

Ik heb een niet-supercharged model en het heeft een eco-knop, dus het is zeker niet alleen een knop om de supercharger uit te schakelen.

Ik heb de neiging om de voetpedaalweergave op het dashboard uit te schakelen, omdat het niet meer dan een gimmick is; hoe ik ook rijd, het is irrelevant om me te laten zien hoe ver ik het gaspedaal op een mooie grafiek indruk; Ik zal het zo ver als nodig is indrukken en niet meer.

Ik zie ook het nut niet in van de economische score die aan het einde van een rit wordt gegeven. Ik ben ervan overtuigd dat het gewoon een 3 laat zien, ongeacht hoe ik rijd!

Dat gezegd hebbende, denk ik wel dat er een klein verschil in respons is als de eco-knop "aan" staat, en voor mijn gebruikelijke ontspannen rijstijl heb ik de neiging om hem aan te laten staan.

#16 ·
Voor zover ik begrijp, "dempt" het gewoon de gasrespons.

Ik heb een niet-supercharged model en het heeft een eco-knop, dus het is zeker niet alleen een knop om de supercharger uit te schakelen.

Ik heb de neiging om de voetpedaalweergave op het dashboard uit te schakelen, omdat het niet meer dan een gimmick is; hoe ik ook rijd, het maakt niet uit hoe ver ik het gaspedaal op een mooie afbeelding indruk; Ik zal het zo ver als nodig is indrukken en niet meer.

Ik zie ook het nut niet in van de economische score die aan het einde van een rit wordt gegeven. Ik ben ervan overtuigd dat het gewoon een 3 laat zien, ongeacht hoe ik rijd!

Dat gezegd hebbende, denk ik wel dat er een klein verschil in respons is als de eco-knop "aan" staat, en voor mijn gebruikelijke ontspannen rijstijl heb ik de neiging om hem aan te laten.
Hé, ik weet dat deze post erg oud is, maar ik merkte dat je "voetpedaalweergave uitschakelen" noemde. Ik neem aan dat je verwijst naar het gemarkeerde gebied in de afbeelding. Tijdens het rijden heb ik gemerkt dat die optie is verdwenen, maar ik kan niet achterhalen waarom 😅 Is er een manier om hem aan en uit te zetten? Bedankt
Image

#4 ·
Toen ik in een E12 diesel reed, drukte ik op de "ECO"-knop, je kunt op de ECO-knop drukken waar de zon niet schijnt, de motor zou de huid niet van rijstepap trekken, dat werd al snel uitgeschakeld, om nooit meer te gebruiken. Het is gewoon een gimmick, als de Note in de eerste plaats een motor met betere pk's had gehad, zou het misschien de moeite waard zijn om te gebruiken? Andere fabrikanten hebben een systeem dat, als je de motor niet belast, twee van de cilinders (4-cilindermotor) uitschakelt totdat je je voet op het gaspedaal zet, dan slaan alle vier aan. Stel je voor, de Note-motor, of het nu benzine of diesel is, draait op twee cilinders
Image
Image
.

#5 ·
Eens, er is ook een groot verschil tussen eco aan/uit op mijn supercharged versie. Ik heb echter de neiging om het aan te laten staan als ik gewoon in de stad rondrij, omdat ik me dan niet druk maak om de prestaties. Mijn dealer suggereerde dat dat de manier was om het te doen.

Op de openbare weg gebruik ik het niet, omdat ik alle beschikbare acceleratie wil kunnen gebruiken indien nodig.

Ben begonnen met het bijhouden van een benzine mpg logboek, dus we zullen zien hoe het gaat.

Het zou fascinerend zijn om precies te weten wat er aan de hand is. Werkt er iemand op dit forum voor Nissan?

#6 ·
De eco-knop schakelt gewoon de motorkarakteristiek in de ecu naar een met minder koppel en vermogen. 1.5 dci - het vermindert de turbodruk en de brandstoftoevoer. 1.2 dig-s is wat complexer omdat het een 3-cilinder is en een Miller-cyclus gebruikt om de compressie te verminderen, de supercharger heeft een elektronisch gestuurde koppeling wat betekent dat de boost wordt geregeld door de ecu - de Nismo 1.2 dig-s heeft 30 pk meer dan standaard, alleen door de ecu-karakteristiek te veranderen.

#9 ·
Als ik de handleiding goed lees, zet de ECO-knop op de niet-supercharged 1.2 80 pk motor gewoon een mooi groen lampje aan onder het mooie blauwe 'neon' licht aan de bovenkant van het instrumentenpaneel. Dit is uiteraard om u af te leiden van externe gevaren en in wezen hetzelfde concept als de gevaar gevoelige zonnebril uitgevonden door Douglas Adams. Ik denk dat ik de mijne uitlaat en me probeer te concentreren op de weg!

#12 ·
Als ik de handleiding correct lees, zet de ECO-knop op de niet-supercharged 1.2 80HP motor gewoon een mooi groen lampje aan onder het mooie blauwe 'neon' licht aan de bovenkant van het instrumentenpaneel. Dit is uiteraard om u af te leiden van externe gevaren en in wezen is het hetzelfde concept als de gevaren gevoelige zonnebrillen uitgevonden door Douglas Adams. Ik denk dat ik de mijne uitlaat en me probeer te concentreren op de weg!
Precies mijn perceptie ervan. Zo nuttig als een chocoladetheepot.

#10 ·
Ik weet eigenlijk niet wat de ECO-knop doet, in technische zin, maar ik voelde het effect bij het optrekken (in ECO-modus), kwam tot ongeveer 30 km/u en annuleerde ECO terwijl ik nog aan het accelereren was.

De auto leek "een versnelling terug te schakelen", hoewel het de 1.2 supercharged motor met CVT-versnellingsbak is, en verhoogde merkbaar de acceleratiesnelheid.

#11 ·
Als je omhoog scrolt, legt "Flash22" uit wat de ECO-knop doet. En wat betreft mensen die supercharger zeggen, het is een turbo, een supercharger is iets heel anders, om meer lucht in de cilinders te brengen voor meer vermogen.
De turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen, een echte supercharger wordt aangedreven door een aandrijfriem van de motor. Hij levert vermogen vanaf het begin, niet zoals een turbo die moet opspoelen om het extra vermogen te leveren.
Een turbo heeft olie nodig om te voorkomen dat de lagers vastlopen door de hitte van de motor, dus vervolgens degradeert het de olie omdat de lagere kwaliteiten in de olie verbranden, terwijl een supercharger niet echt heet wordt.
In een ander forum waar ik zit, zijn er jongens die de 2018 Polo GTI hebben die net geen 200 pk produceert met de 2 liter benzinemotor. In die auto hebben ze een ECO-knop, en je zou niet geloven hoeveel mensen de ECO-knop gebruiken om meer MPG te krijgen, waarom zou je een verdomde 2 liter GTI kopen en de ECO-knop gebruiken, het doet het doel van het hebben van een snelle auto in de eerste plaats teniet???

#13 ·
Als je omhoog scrolt, legt "Flash22" uit wat de ECO-knop doet. En wat betreft mensen die supercharger zeggen, het is een turbo, een supercharger is iets heel anders, om meer lucht in de cilinders te brengen voor meer vermogen
De turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen, een echte supercharger wordt aangedreven door een aandrijfriem van de motor. Hij levert vermogen vanaf het begin, niet zoals een turbo die moet opspoelen om het extra vermogen te leveren.
Ik heb hier misschien de verkeerde kant van de stok, (sorry als ik dat ben!), maar zeg je dat de E12 1.2 ltr supercharged motor turbo is en niet supercharged? Zo ja, zal Nissan dan niet met veel claims van verkeerde voorstelling van zaken te maken krijgen, aangezien het mij zeker werd beschreven als een supercharger.

#14 ·
De Miller-cyclus, gepatenteerd door de Amerikaanse ingenieur Ralph Miller in de late jaren 1950, introduceert een tweetraps inlaatslag (waardoor er in feite een vijfde slag ontstaat) door de inlaatklep langer open te houden dan in een conventionele motor. In combinatie met een hogere compressieverhouding en met de supercharger die het vermogen bij lage motortoerentallen verhoogt, is het resultaat een completere verbrandingsfase. Om de efficiëntie verder te verhogen, heeft de supercharger een elektronische koppeling waarmee deze van de motor kan worden losgekoppeld wanneer deze niet nodig is, waardoor het vermogensverlies door wrijving verder wordt verminderd.” – – Nissan

#15 ·
Net mijn laatste bericht gelezen waarin staat: "De supercharger heeft een elektronische koppeling waarmee deze kan worden losgekoppeld van de motor wanneer deze niet nodig is, waardoor de vermogensverliezen door wrijving verder worden verminderd." – – Nissan

Als dat zo is, op welk moment beslist de 'hersenen' van de motor wanneer de koppeling van de supercharger moet worden ingeschakeld? Op die manier neem je het voordeel van een supercharger weg (direct vermogen, geen turbo lag), je moet wachten tot de supercharger in werking treedt, niet anders dan het hebben van een turbo, je krijgt vertraging tussen het intrappen van het gaspedaal en het wachten tot de koppeling in werking treedt.
Maar ik wens jullie allemaal het beste, over 3 jaar brengt Haynes een werkplaatshandboek uit voor de E12.

#18 ·
Te laat voor dit feest... maar anderen kunnen nog steeds achter me komen :). Ik heb nu drie volle tanks in mijn 16.000 mijl 2015 Nissan Note 1.2 DIG-S benzine geplaatst. Twee met de eco-knop aan en één met de knop uit, beide leverden 40 mpg in de stad met af en toe een langere rit van ongeveer 65 mph (gemeten van vol tot vol).
Mijn vrouw en ik zijn het erover eens dat de eco uit een veel betere auto is om in te rijden met merkbaar meer vermogen, we wonen in een zeer heuvelachtig deel van het VK. Binnenkort gaan we een veel langere reis maken en ik zal met interesse kijken wat de uitkomst is. Ik besef ook dat mijn vrouw en ik anders rijden, dus ik zou graag de impact zien van een enkele (ik!) tank vol.